De ultieme oplossing.
Willen wij dit probleem, want dat is het, oplossen moeten wij, ik heb het al
aangegeven, versnelt toe groeien naar een verenigd Europa. Het verwerpen van de
Europese grondwet door Nederland en Frankrijk was geen slim idee. Hier zijn
vooral de regeringen en politieke partijen voor verantwoordelijk die onvoldoende
duidelijk hebben gemaakt wat het belang is van een sterk economisch, verenigd
Europa ten opzichte van de andere machtsblokken, zoals Amerika, Japan, Taiwan,
Zuid-Korea en, nu al op de vierde plaats, China. West Europese regeringen zijn
weerbarstig als het gaat om samenwerking voor een sterk economisch machtsblok.
West Europese landen zijn te zeer naar binnen gericht, bang voor het eigen
electoraat.
De angst regeert.
Toch zullen West Europese regeringen ferme keuzes moeten maken in het tot stand
brengen van een sterke EU. Veel ijdelheid en trots zullen, vooral
regeringsleiders, opzij moeten zetten. Bovendien is het, in dat licht bezien,
nog maar de vraag of regeringsleiders zelf die beslissingen/keuzes moeten nemen.
Beter is het over te laten aan het Europees parlement, door die een ruimer
mandaat te geven, mbt begroting en wetgeving etc. Besluiten hoeven dan alleen
nog maar geaccordeerd worden door de diverse parlementen. Dan hoeven
regeringsleiders zich daar niet aan te branden en kunnen de kiezer uitleggen
waarom een sterk economisch Europa noodzakelijk is.
Het opstellen van een Europese grondwet was een goed begin en het afwijzen
daarvan, door Frankrijk en Nederland, een blunder van jewelste. Grote
culturele verschillen, ik heb dat in mijn inleiding al aangegeven, binnen de
Europese gemeenschap zijn een rem op een snelle ontwikkeling van de EU.
Bovendien, is mijn overtuiging, zullen we er van uit moeten gaan dat het sterke
Europa dat wij voorstaan, niet zo sterk zal worden als andere economische
machtsblokken. Europa komt in de reële verhoudingen op de vierde plaats, ondanks
455 miljoen inwoners, van de wereldranglijst, van sterke economische
machtsblokken. Een hogere plaats zal er niet inzitten, doordat de 10 Europese
landen die er bij zijn gekomen, een inhaalslag moeten maken in hun ontwikkeling
om te komen tot een gelijkwaardig niveau met andere West Europese landen. Dat
wordt dan een nivellering op twee niveau`s, nl, Europees en mondiaal. Het Europa
zoals dat nu gevormd wordt is vergelijkbaar met het Amerikaanse model. Dat
betekend dat, zoals in Amerika, er 20 tot 25 miljoen werklozen zullen zijn, en
blijven, en dat daarnaast nog eens 30 tot 50 miljoen Europeanen onder de
armoedegrens zullen leven. Daarbij mogen we er ook van uitgaan dat, ± 50 miljoen
Europeanen in de toekomst, geen toegang hebben tot de gezondheidszorg en
onverzekerd blijven. Dit is een zeer realistisch toekomstbeeld. Een ander aspect
is de ruimtevaart technologie, in Amerika zijn dat kostenverslindende projecten.
Europa moet er zich niet toe laten verleiden om dat voorbeeld te volgen. Europa
moet zich met zijn ruimtevaart programma beheersen en zich richten op
pragmatische projecten die nuttig zijn, zoals het eigen GPS systeem, waar ze
trouwens ook mee bezig zijn, Galileo heet dat. Zodoende blijft Europa niet
afhankelijk van het Amerikaanse militaire GPS systeem. Dat de Amerikanen naar
believen aan of uit kunnen zetten, dat heeft Europa wel vroegtijdig doorzien.
Voor Europa zit er, net als voor de Amerikanen, niets anders op dan in te zetten
om, hoogwaardige innovatieve technologieën te ontwikkelen samen met TU`s. Naast
de Europese ruimtevaart is ook de vliegtuigindustrie, Airbus is daar een
voorbeeld van. De keus, van Europa, voor innovatieve hoogwaardige technologieën
brengt, naast arbeidsplaatsen, ook aanzien in de wereld.
Als West Europese regeringen niet in staat zijn op korte termijn (binnen 10
jaar) te komen tot een verenigd Europa en zijn burgers niet kan overtuigen, dan
zal het doemscenario werkelijkheid worden en zullen wij steeds achter de feiten
aan blijven lopen. Dan zet nivellering pas echt door, en wordt armoede zonder
meer een feit. Laat ik zeggen, tussen nu 2006 en 2056.